Lubāna ir bijušās dzelzceļa līnijas Madona - Lubāna galastacija, kas dibinata 1935 gadā. Dzelzceļa līnija Madona—Lubāna ir slēgta līnija. Tā bija 35 km gara un būvēta kā platsliežu līnija ar 1524 mm sliežu platumu. Slēgta 1990. gadā. Dzelzceļa līnija savienoja Madonu ar Lubānu, gāja cauri Praulienas pagastam un Indrānu pagastam, nedaudz arī pa Sarkaņu pagasta robežu. Līnijā bija 6 stacijas — Madona (darbojas arī mūsdienās līnijā (Pļaviņas -Gulbene), Prauliena, Visagals, Meirāni, Jaunlubāna un Lubāna.
Dzelzceļa līniju bija plānots savienot ar dzelzceļa līnijas Rīga—Ērgļi turpinājumu un no Lubānas būvēt dzelzceļu līdz Kārsavai. Tomēr šos plānus izjauca Latvijas okupācija 1940. gadā un Otrais pasaules karš. Kara laikā līnija cieta, bet tika atjaunota jau 1945. gadā. 1963. gadā līnijā pārtraukta pasažieru satiksme.
2002. gadā dzelzceļa līnija nodota pašvaldību īpašumā. Lēmums par līnijas pilnīgu slēgšanu pieņemts 2004. Gadā. Tā kā neizmantotajā līnijā notika sliežu zādzības, 2007. gadā sliedes demontēja.
Lubana is the terminus of a former railway line Madona - Lubāna, which was founded in 1935. This railway line Madona - Lubāna is closed. It was 35 kilometer long and was built as a broad gauge line with 1524 mm track gauge. It is closed since 1990. The railway line connected Madona with Lubāna, went through area Prauliena and area Indrāni, also a bit along the boarder from area Sarkaņi. In this railway line were 6 stations- Madona (which is still functional at the line Pļaviņas - Gulbene), Prauliena, Visagals, Meirāni, Jaunlubāna, Lubāna.
There was planned to connect this railway line with the continuation from line Rīga - Ērgļi and to build a railway line from Lubāna to Kārsava. However, these plans failed because of the occupation of Latvia in 1940 and the Second World War. During the war this railway line was damaged, but already in 1945 it was restored. In 1963 the line was closed for passengers.
2002 the railway line was transmitted to the town government. The final decision to close the whole line was made 2004. Because at the unused line occurred thefts, 2007 the railroad was removed.
Pirmais vilciens
1935. gada 16. Novembrī lubāniešiem pienāca sen cerētā un gaidītā diena - Lubānas-Rīgas dzelzceļa (posma līdz Madonai) atklāšana. Uz vilciena sagaidīšanu bija ieradies arī mācītājs Mārtiņš Celmiņš ar savu meitu Zigrīdu. Pie vilciena sagaidīšanas bija ļoti daudz ļaužu, bet lubānieši sen gaidīto vilcienu ieraugot pienākam, no sajūsmas bija tīri vai mēmi palikuši. Neatskanēja pat ne viens vienīgs „urra” sauciens, arī neviens nemāja tam pretīm sveicienam kabatas lakatiņu, kā tas parasts, sagaidot mīļus un ievērojamus viesus. Tā vilciens, klusi sagaidīts, ieripoja kā sēru namā, kur aizliegtas skaļas gaviles un apsveikumi. Saprotams, tad sekoja valdības pārstāvju uzrunas, arī vietējo atbildes runas, dziedāja latviešu tautas himnu „Dievs, svētī Latviju!” un „Lai līgo lepna dziesma”, bet vispārējais dienas iespaids bija ļoti bāls, bez sajūsmas, prieka un taisnības. (Tā šo dienu atcerējās Mārtiņš Celmiņš un pierakstīja viņa dēls Haralds Celmiņš)
The first train
On 16th November 1935 for inhabitants of Lubāna came the long waited and expected day - opening from the railway line Lubāna - Rīga to station Madona. To salute the train came also the pastor Mārtiņš Celmiņš together with his daughter Zigrīda. A lot of people came to see the first train coming, but from the excitement they become speecless when the train arrived. There were no cry of joy, even not a single one "urra" call, no one was waving a white handkerchief, as it used to be when loved and important guests were expected. So the train, quietly welcomed, rolled in the town like in a funeral, where loud glory and congratulations were forbidden.
Clearly, after that followed speeches from government representatives, also local people responses and songs - Latvian folk anthem „Dievs, svētī Latviju!” (God bless Latvia) and „Lai līgo lepna dziesma” (A song should sway), but the main impression of this day was very pale, without passion, joy and truth. (Pastor`s son Haralds Celmiņš wrote down, how this day was remembered by his father Mārtiņš Celmiņš).
Vilciena satiksmes saraksts
Train traffic list